ကုသုိလ္ႏွင့္အကုသုိလ္ကုိတည္ၿပီးဝိဇၨာဉာဏ္ျဖစ္ပုံ
ေမး–အရွင္ဓမၼဓရ— ကုသုိလ္ႏွင့္အကုသုိလ္ကုိတည္ၿပီးဝိဇၨာဉာဏ္ျဖစ္ပုံကုိ တြဲၿပီးရွင္းေပးေတာ္မူပါဘုရား။
ေျဖ–ဦးဝိဇယ—- ဝိဇၨာဉာဏ္၏အသိသည္ ခုိင္မာပါတယ္။ အဝိဇၨာ၏အသိသည္ မခုိင္မာပါဘူး။ဘာေၾကာင့္လည္း ဆုိရင္ စီးပြားဥစၥာ၊ အလုပ္၊အာရုံ၊ခႏၶာဟူေသာ ဤသုံးစရာ(၄)မ်ဳိးတုိ႔သည္ အၿမဲတမ္းစြန္႔ေနရပါတယ္။ စြန္႔ရမဲ့သေဘာ ေတြ ပါေနတယ္။
စြန္႔ရမဲ့သေဘာနဲ႔ အၿမဲတမ္း စြန္႔ေနရတဲ့သေဘာ ေတြပါဝင္ေနတဲ့ေလာက ႀကီးကုိ(စြန္႔လ်င္+ခ်မ္းသာ)တယ္လုိ႔ အမွန္အတုိင္း သိျမင္ျခင္းသည္ ဝိဇၨာဉာဏ္ျဖစ္ပါတယ္။စြန္႔ရမဲ့သေဘာ ရွိေသာေလာကႀကီးကုိ ေျပာင္းျပန္ဆန္႔က်င္ၿပီး (စြန္႔လွ်င္+ဆင္းရဲတယ္) ဟုအမွားကုိ အမွန္ထင္ျခင္းသည္ အဝိဇၨာျဖစ္ပါတယ္။ေလာကသေဘာကုိ ဆန္႔က်င္ၿပီး (စြဲလွ်င္+ခ်မ္းသာ)ဟုျငင္းဆန္စြာျဖစ္ျခင္း သေဘာကုိ အကုသုိလ္လုိ႔ေခၚပါတယ္..။
(စြန္႔လွ်င္+ခ်မ္းသာ)ဟူေသာကုသုိလ္ကုိ အမွန္အတုိင္း သိျမင္ေသာဝိဇၨာဉာဏ္က ေရွ႔ေဆာင္ လမ္းျပျပဳ လုပ္လွ်င္၊(ငါခ်မ္းသာခ်င္တယ္၊စြန္႔လႊတ္တဲ့စိတ္ကုိ ပြားမ်ားမယ္၊စြဲလန္းတဲ့စိတ္ကုိ ကုန္ေအာင္ လုပ္မယ္၊ စြန္႔လႊတ္ေသာစိတ္ကုိပြားမ်ားမယ္)ဟုလုိက္နာကုန္ေသာ သတၱဝါတုိင္း စြန္႔လႊတ္စိတ္ျဖစ္ကာခ်မ္းသာ ၾကပါ တယ္။
စြန္႔လွ်င္+ဆင္းရဲလိမ့္မယ္–စြဲလွ်င္+ခ်မ္းသာလိမ့္မယ္—ဟုအထင္မွားေသာ အဝိဇၨာက ေရွ႔ေဆာင္လမ္းျပျပဳလုပ္ ခံရေသာသတၱဝါေတြမွာ (ငါခ်မ္းသာခ်င္တယ္။ စြဲလန္းတဲ့စိတ္ကုိပြားမ်ားမယ္၊လုံးဝ မစြန္႔လႊတ္ႏုိင္ဘူး။) (ငါဆင္းရဲမွာေၾကာက္တယ္၊လုံးဝ မစြန္႔လႊတ္ႏုိင္ဘူး၊ စြဲလန္းတဲ့စိတ္ကုိပဲပြားမ်ားမယ္)ဟုလုိက္ၾက ေသာေၾကာင့္၊ စြဲလန္းစိတ္ျဖစ္ကာ၊ ဆင္းရဲမႈမ်ဳိးစုံကုိခံစားၾကရပါတယ္ဘုရား။
ဝိဇၨာဉာဏ္သည္ ေလာက အမွန္တရားအေပၚကုိ အမွန္အတုိင္း သိရေသာေၾကာင့္ အင္အားႀကီးမားပါတယ္။ ရပ္တည္ရာရပါတယ္။
အဝိဇၨာသည္ အထင္ေပၚမွာသိရေသာေၾကာင့္ အင္အားေသးပါတယ္။ရပ္တည္ရာမရႏုိင္ပါဘူး။
ဝိဇၨာဉာဏ္ႏွင့္ေပါင္းခြင့္ရေသာစိတ္သည္ အင္အားႀကီးေသာေၾကာင့္ ရပ္တည္ရာရၾကပါတယ္။မတုန္လႈပ္ပါဘူး။
အဝိဇၨာႏွင့္ေပါင္းေနရေသာစိတ္သည္ အင္အားေသးေသာေၾကာင့္ ရပ္တည္ရာလုံးဝမရႏုိင္ပါဘူး။အၿမဲတမ္းတုန္လႈပ္ေနတယ္။
ဥပမာ-အေမွာင္မ်ားသည္၊ အလင္းမေရာက္ခင္မွာလႊမ္းမုိးေသာလည္း၊ အလင္းေရာက္ေသာ အခါ အေမွာင္ မ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားရပါတယ္။
ထုိ႔အတူအဝိဇၨာတည္းဟူေသာ အထင္မွားျခင္း၊ အေမွာင္မ်ားလႊမ္းမုိးခံရေသာသတၱဝါတုိ႔သည္၊ ဝိဇၨာဉာဏ္တည္းဟူေသာ အမွန္ျမင္ျခင္း၊အလင္းမရခင္မွာမုိက္မဲေတြေဝေနၾကေသာ္လည္း၊အမွန္ျမင္ျခင္း အလင္းဝိဇၨာဉာဏ္ရေသာအခါမွာ-ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။အထင္မွားျခင္း အဝိဇၨာသမားဘဝမွ အျမင္မွန္ျခင္း၊ဝိဇၨာဉာဏ္သမားဘဝကုိေရာက္ခြင့္ႀကဳံတုံး ႀကဳိးစားသင့္ပါတယ္ဘုရား။
(ယခင္က သစၥာအလင္းBlog တြင္ဆရာေတာ္ ေဟာၾကားခ်က္ကုိ -ကုိးကားေရးသားခဲ့ပါတယ္။ဤ Post မွစတင္၍ ၊ဆရာေတာ္၏စာအုပ္မွ မူရင္းအတုိင္းကူးယူေဖာ္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။)